Még él a posztrock! - áprilisi albumajánló

Kísérletező Twin Peaks-hódolattól hömpölygő technóig sok friss megjelenés, és a beismerés: a posztrock még mindig tud lenyűgöző lenni. Valamint külön magyar blokk megint. Kattints a linkekre az aktuális underground/indie/elektronikus/ahogy tetszik zenékért: az albumcímek és az előadók nevei Deezer/Spotify/Bandcamp/YouTube elérhetőségre visznek, fülelj, találj új kedvenceket!
tacocat_klip_1.jpg

De kezdjük azokkal, amiket valamiért muszáj volt meghallgatni, meg amúgy kedvelünk, ám nem sikerült különösebben kötődni hozzájuk. Ettől még, persze, neked jól jöhetnek, sőt nekünk is néha. Ott a Weezer kedves stadion college rockja, a Hüsker Dü és a Sugar Bob Mouldjának újabb igazi amcsi, a Thermals többnyire vaskos, valamint a The Joy Formidable gyenge közepes indie rockja vagy a White Denim eljelentéktelenedett soulos rockja, illetve a Mean Jeans szemüveges punkrockja. Poposabb oldalról az új, laposan hallgatóbarát M83, a szintis Dinner-album, amit mintha egy zoknibáb énekelne, a Yeasayer érdektelen pszichedelikus popja, a Field Music langyiindie-je, a Frightened Rabbit grandiózus nyavalygása, de Bibio friss cucca is max. kellemes gitáros-elektronikus. Ortodox Blixa Bargeld-rajongóknak pedig Teho Terdóval készített egy lassú albumot a Mester. Satöbbi, satöbbi.

Most különösebb rangsorolás nélkül az általunk valamennyire is kedvelt friss albumok:

Autolux: Pussy's Dead – 2016
A zajokkal, posztpunkkal, elektronikával kíséretezgető trió hat év után tért vissza új albummal – nem mintha eddig tétlenkedtek volna: a dobos, Carla Azar például Jack White albumain játszott, és még a Frank című filmben is feltűnt. Ezúttal pár lépéssel továbbhaladnak az elektronikus bütykölésben, és bár az 1-2 kiemelkedő pillanathoz a legtöbb, túl késői csavart hozó psych-popos szám nem tud felnőni, a Beyoncéval is dolgozó producer, Boots és az egész stúdiómunka durván feldobja a végeredményt.

King Gizzard & The Lizard Wizard: Nonagon Infinity - 2016
A főleg 60as garázs- és pszichedelikus rock-ot, szörföt vagy akár krautrock-ot és sok egyebet vegyítő ausztrál zenekar 2010 óta nyolcadik (!) albumát adja ki, és amennyire híresek energiától robbanó koncertjeikről, annyira sikerült is ezt a stúdióban visszaadni. De a fő érdekessége mégis az, hogy egy zenei Möbius-szalag lett belőle visszatérő motívumokkal, és úgy, hogy az utolsó szám pontosan illeszkedik az elsőhöz, így mehet a végtelenségig loopban az egész anélkül, hogy megtorpanna. Ha unod is már manapság ezt a sok 60-70es garázsos-pszichedelikusat, ez akkor is elsodor.

Kid Congo & The Pink Monkey Birds: La Araña Es La Vida - 2016
Kid Congo Powers, azaz Brian Tristan tagja volt a Gun Clubnak, játszott a Cramps-ben és a Nick Cave & The Bad Seeds-ben, és szólóban is kiadott már pár fasza albumot, de talán most jött össze a legjobban minden. Garázsrokkos, szörfös, rockabilly-s, punkos, pszichedelikus, blues-os, és tele van energiával. Idén 57 éves, de ennek semmi, tényleg semmi nyoma. (Sajnos az elérhető, beszúrható videós számoknál kb. csak jobb van a lemezen, de ez van, hallgasd meg az egészet!)

PJ Harvey: The Hope Six Demolotion Project - 2016
A két Mercury-díjas legenda már olyan, mint egy költő/író, aki éppen dalba szedi gondolatait – előző albumán a háború volt a központi téma, most a címadó, lerobbant környékeket felújító, de az ottani, lerobbant népeket elüldöző építkezésről énekel, illetve inspirálták koszovói vagy afganisztáni utazásai is. A zenei megvalósítás még mindig csodálatos, a gitár mellé be-bekúsznak a fúvósok is, a hangja meg, hát, igen... bármiről énekel, azt jó hallgatni. Ám míg a 90-s években vagy a kétezres évek elején megragadta a szívedet, összeszorította, a következő pillanatban pedig a földhöz vágta, jó ideje mind a témák, mind a zene inkább intellektuális időtöltést hoz, mint zsigerekre is ható örök kedvenceket. A régi PJ Harvey jobban megfogott, ez a PJ Harvey viszont grandiózusabb problémákról szól. Egy biztos: sosem árt hallgatni.

The Dandy Warhols: Distortland - 2016
A csúcson már rég túl vannak, az új album utolsó sora pedig a Halálos Fegyver visszatérő poénja: ”I'm too old for this shit”. De azért nem kell leírni őket, hiszen az előző anyagukon is akadt kedvenc (sőt, EZ is), és ez sem a kukában végzi, meg minek mindig a csúcson lenni. Újdonságot ugyan nem hoznak, de nyegle, ironikus, néha zajos underground popzenéjük most is jólesik, még ha durranhatna nagyobbat is.

Future Of The Left: The Peace & Truce Of Future Of The Left - 2016
Kemény, de szellős, apokaliptikus, de éleslátással és humorral teli ötödik album a wales-i zenekartól. Egyszerre karcos és (szűk körben) hallgatóbarát alternatív gitárzene szuper hangzással, karizmatikus, sötét és szürreális témákat hozó énekessel. Egyébként ahogy előző anyagukra, erre is közösségi finanszírozással jött össze a pénz – mindössze 3 óra alatt.... Ádáz cucc.

Explosions In The Sky - The Wilderness - 2016
Ha rég hallgattál posztrockot, és miért hallgatnál gyakran, ez akkor is biztos betalál. A tényleg méltán sikeres texasiak hírnevükhöz illő hetedik albummal jöttek ki, és én még mindig sajnálom, hogy nincs rajta ének. Mintha egy „coming of age” film megható zenéje lenne: érzékeny, bölcs, néha zajos. És hibátlan, főleg, ha egyben hallgatod. A hiba inkább a műfajjal magával van – nekem. De ez meg az én hibám. Ha már a műfajnál tartunk, ajánlott még a Hammock álmodozós, szépséges albuma, és a Mogwai is kijött egy dokufilmzenével.

Bleached: Welcome The Worms // Tacocat: Lost Time//The Coathangers: Nosebleed Weekend - 2016
Ez itt a koolcsajos blokk, még ha nem is biztos, hogy teljesen egy kalap alá vehetők. Hol a 60as évek Phil Spector-os, csajos cukiságaiból, hol a 90-es évek riot grrl-jéből vagy indie-jéből, hol a posztpunkból, punkból merítkeznek, de lényeg, hogy ezek a zenekarok összegyúrják az összes ilyen hatást egy DIY garázspunkos, indie-rockos egyvelegbe, ami ellenállhatatlanul szerethetővé és menővé teszi őket, akárhányszor melegítik is fel ezt a káposztát... vagy mi... Most a pure fun mellett szikárabb, rockosabb oldaluk is többször előjön, ami kevésbé bájos, de, hát, az élet egy habtenisz, és a szél mindig elfújja a labdát.

The Last Shadow Puppets: Everything You've Come to Expect – 2016
Az Arctic Monkeys Alex Turnerje és az egykori Rascals szólóban nyomuló Miles Kane-je felélesztette a 2008-as projektet, de a kora-húszas, éppen befutott srácok közben éppen-harmincas nagyon sztárok lettek, és magabiztosságuk vagy élesebben fogalmazva arroganciájuk már átüti az öniróniát (főleg a nyílt szexuális utalások terén). Persze, ez nem is lenne érdekes, ha a dalok megkapóbban sikerültek volna. Owen Pallett megint pakolt bele vonósokat, de a debütalbumhoz képest kevésbé fordulnak a 60as évek melodramatikus popjához. Azért jó őket hallgatni akkor is, ha nem sok szám marad emlékezetes erről az albumról.

Parquet Courts: Human Performance - 2016
A karcos-punkos lo-fi garázsbanda átment a legendás Rough Trade kiadóhoz, és megszelídült. Ez egy érzékeny, okos, visszafogott album személyes témákkal és New York-i hangulattal, ami szerethető, értékelhető, de talán egy kis lendület, néhány sláger és ötletes zenei megoldás jót tett volna neki.

Suuns: Hold/Still - 2016
A kísérletező montréali srácok ezúttal indusztriális elektronikus elemekkel teli, sötét pszichedelikus albummal jeletkeznek, amiben megfelelően elbaszott a hangulat, a hangzás szuper, ének rendben van, mégis hiányérzete marad a hallgatónak. Mert ha már ilyen mélyre tévednek, akkor ki is lehetne ezt maxolni, ahogy a Liars tette utóbbi két albumán, így viszont többnyire elmarad a katarzis.

The Field: The Follower - 2016
Alex Willner már jó pár éve csinálja ugyanazt: hosszú, monoton, lassan és akkor is alig építkező technoszámokat pakol össze, amik hol borongósak, hol megnyugtatóak, de mindig sikerül egy sajátos atmoszférát teremteniük. Ha nem unod, tetszeni fog.

Moderat: III - 2016
A Modeselektoros srácok és Apparat harmadik albumukra még jobban ellágyultak, talán túlságosan is. Elektronikus soul, ahogy a Pitchfork írja. Ami szépséges, fájdalmas, ám kevésbé vág mellbe, már ha azt szeretnéd, hogy mellbe vágjanak, ahogy azt korábban pl. ők így együtt is elérték már.

Programm: A Torrid Marriage of Logic and Emotion - 2016
Torontói fiatalok szomorkás, ugyanakkor reményt keltő dream pop/shoegaze debütje a műfaj szerelmeseinek.

Black Market Karma - Plastic Hippie - 2016
Amolyan shoegaze-ből is merítő pszichedelikus indie Londonból, kellemesen el lehet hallgatni, de azért túl hosszú massza az egész.

Essaie Pas: Demain est une autre nuit – 2016
Minimalista szintipop egy montréali házaspártól: dekadencia, francia ének, velünk élő múlt, aminek helye van a jövőben is. Bár már februárban megjelent, mostanra kedveltük meg.

The Limiñanas: Malamore – 2016
A perpignani házaspár ugyanazt csinálja, mint jó pár éve, de tényleg pont ugyanazt: sok vintage pszichedélia, némi yé-yé, francia rászövegelés, szexi, dekadens hangulat olyan hatásokkal, mint Gainsbourg, a Velvet Underground vagy épp a Jesus & Mary Chain. Sajnos az új albumot kicsit fáradtabbnak éreztük, ha az önismétlés nem is zavarna magában. Viszont feltűnik a kultikus Peter Hook:

Cate Le Bon: Crab Day – 2016
A wales-i, sötét témákkal előszeretettel játszadozó singer-songwriter csaj negyedik albuma. Bolond fordulatai és nyugtalanító személyisége kellően érdekessé teszik (erre a 36 percre biztosan), ha éppen furán rezgő, mégis behúzódó hangulatban vagy.

Wire: Nocturnal Koreans – 2016
A 70es évek legendás art-punkjai idős korukban is eleget tesznek hírnevüknek, ezt akár tavalyi, Wire című albumukon is bizonyították melankolikus, nagyon fülbemászó számaikkal. E mostani gyűjtemény ugyanakkor keletkezett, és bár nem fair és nem is helyes azt mondani, hogy a resztli, mégsincs annyi erős pillanat benne, mint elődjében.

Xiu Xiu: Plays the Music of Twin Peaks - 2016
Az eredeti Twin Peaks-zenéket maximálisan tiszteletben tartó, ám a Xiu Xiu-ra jellemző kísérletezőbb, szétcsúszottabb, elborultabb újraértelmezés azoknak, akik a finom horrorjazz mellé egy karcosabb-zajosabb alternatív aláfestést is el tudnak képzelni a Twin Peaks-univerzumhoz. Méltó, a Lynch-i szürreál hangulatát tökéletesen hozó fejhajtás erős idegzetűeknek. (Türelmetlenebbek 6 perc körültől nézzék a videót...)

Lush: Blind Spot EP – 2016
Hát, ez inkább érdekesség, bár annak kellemes. A 20 éve dobosuk öngyilkossága után feloszlott, a 90es évek egyik legsikeresebb és legslágeresebb shoegaze-britpop zenekara visszatért. Nem hiszem, hogy ezzel a rövidke kiadvánnyal sok új rajongót szereznek, de akik szeretik a Lush-t, és jó páran vagyunk így, nagy örömmel hallgatnak bármilyen életjelet, főleg, ha ez esetleg csak egy ráhangolódás egy hosszabb és erőteljesebb albumra. Szép, simulékony, keserédes dalok egy zenekartól, akik nélkül a 90-es évek kevésbé lett volna szórakoztató. Fiatalabbaknak: az megvan, hogy az énekesnő japán-magyar származású, és Miki Eleonora Berenyinek hívják?

John Frusciante: Foregrow EP - 2016
Folytassuk a meglepetéseket a leginkább a Red Hot Chili gitárosaként elhíresült Frusciantéval, aki szólóprojektjeiben jóval nagyobb szabadságot élvez természetesen. Ezúttal a Record Store Day-re adott ki egy (elvileg már korábban rögzített) 4-számos EP-t, ami nemhogy nem gitáros, hanem full elektronikus. Bugyog a sav, áradnak a szintihangok – szándékolt múltidézéssel. Azért a címadó számban énekel is...

Higher Authorities: Neptune - 2016
Ráadásként még egy érdekesség a végére: Clinic-tagok levert-pszichedelikus dubja, ami inkább tűnik szórakozásnak a részükről, mint nagyon komolyan vett dolognak, de, hát, nekünk se kell mindent olyan komolyan venni.

És a magyarok:

Ömlenek ránk a magyar albumok is, nem is térnénk ki mindre Petruska Andrástól Jónás Veráig. De hogy néhányat említsek: ott a fiatalos alterrock elég összeszedett képviselője az Esti Kornél aktuálisa, az egykori, trip-hopból induló szegedi underground üdvöske, a Tha Shudras, ami az X-Faktor után már végképp olyan poppályára lépett, ami nem a mi köreinket érinti, szintén újdonsággal jelentkezett a Blahalouisiana, ami kellemes, indie-közeli pop, nem sok vizet zavaró EP-vel jött ki a szintis-popos vonalra váltó The Moog, a Horányi Juli nélküli
mïus érdekes elektronikus albummal keltett feltűnést, a Musica Moralia nagyon türelmeseknek szánt zongorás singer-songwriter cucc, Barkóczi Noémi egy nagyon szimpatikus egyszálgitáros gyűjteménnyel hallatott magáról, a Veszélyes Faszfej pedig elég szórakoztató hipszterpunk. Kettőt azért mégiscsak kiemelünk:

Hó Márton és a Jégkorszak: Itt vagyunk – 2016
Amikor kijött a szuper 1981 című szám a megjelenésre váró albumról, akkor két dolgot lehetett sejteni: 1. ez az anyag erősre sikerül, 2. Szőke Barna (MYGL) elektronikus zenékhez fűződő vonzalma jelentős befolyással lesz. Részben bejöttek, végül is. Bár (az időközben a Gustave Tigerben is tevékenykedő) Hó Marci szimpatikus, szándékosan egyszerre éleslátó és kedvesen esetlen szövegei még mindig jól általánosíthatóan és védjegyszerűen sok sorismétléssel festik le élete nagy kérdéseit/helyzeteit a hogyjutottunkelidáigtól a péntek esti nemkimozduláson át a Beat On The Brat-es estékig, azért zeneileg a vártnál kicsit csupaszabbak lettek a számok, és nem is kapunk belőlük eleget. Valószínűleg csak a túlbuzgó szurkoló hiányérzete ez, amúgy tök rendben van: Hó Marci idézhető soraival, fülsimogató, hol akusztikus gitáros, hol kicsit shoegaze-es, hol kicsit elektronikus zenéjével még mindig talán a legérdekesebb dalszerző a korosztályában. Meg amúgy is.

40 Days: No Plan – 2016
Az azóta a Gustave Tiger-be távozó, Unknown Child néven is alkotó Szurcsik Erika személyisége, hangja és az őt tökéletesen kísérő, fülbemászó-álmodozós gitárzene rögtön egyik hazai kedvencünkké tette 2013-ban a 40 Days-t, azóta viszont sok minden változott. Bár maradtak Bákonyi Ádám összetéveszthetetlen riffjei/dallamai/szólói, új, a váltás utáni elvárásoknak egész jól megfelelő énekesnőt (Sánta Fanni) és egy sokkal rockosabb vonalat kaptunk. Na, nem azt a motoros találkozósat, hanem ami Ádám nyilatkozata szerint a Thin Lizzy-n, a Led Zeppelinen vagy Alice Cooperen alapul, mégis mainak és DIY-nak hangzik, nevezhetjük indie rocknak. Azért akad itt pszichedelikus és zajos momentum is, kár, hogy csak ennyi. Minket eléggé megosztott: volt, aki akadékoskodás nélkül megbarátkozott vele, más húzta a száját a rokkhangzáson és a szólókon, de az biztos, hogy ebben az új 40 Days-ben még mindig megvan az, amiért megszerettük – kinek jobban, kinek kevésbé.